torstai 9. elokuuta 2012

Saammeko esitellä; Nika the borzoi!

Kotimatkalla, Forssan ABC:n pihassa
Eli 22.7.2012 näyttelyn jälkeen suuntasimme Espooseen Ilmarin luokse jossa Riikkakin oli ollut viikonlopun. Sieltä noudimme pienen borzoi tytön.
Riikka minulta kyseli tuossa heinäkuussa haluanko sijoitukseen borzoi nartun, lupasin neuvotella avokin kanssa joka innostui heti: hän haluaa sen! No pienten vaikeuksien ja pelkojen jälkeen kaikki oli varmaa ja Riikalta tuli viesti: pentu on hänellä eli nyt se oli varmaa, kihlattuni saisi ensimmäisen oman borzoinsa.

Nikan kasvattaja on Daria Polichenko joka asuu Imatralla. Nika tuli Joonakselle sijoitukseen kennel Marosnajelta.

Nika on syntynyt 5.5.2012.
Näin yllättäen Nikan sisko muuttikin sitten lähelle, Kiukaisiin Darian siskon omistajalle. Venera ollaankin muutaman kerran jo nähty ja on kyllä kuin kaksi marjaa :)


Nikalla on kolme siskoa: Venera, Diana ja Aurora. Sekä 6 veljeä: Oktavian, Aurelius, Maximus, Patjomkin, Abricos ja Aristarh.

Nika on todella rohkea, ihmisrakas ja iloinen pentu. Rakastaa kaikkea ja kaikkia. :)

Jalostustietojärjestelmässä:  http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FI37428/12&R=193

11vko


Nikan isä on C.I.B. FI & SE & DK & GB & NO MVA PMJV-07 Borzowski's Phenomenom
ja emä SI & RU MVA Bel Etual Romantika.

Lara 2v 7kk, Roni 18kk, Daria 15kk ja Nika 13vko

Tuloksia näyttelyistä ja maastosta

On taas tuloksia kertynyt eli laitetaas niitäkin nyt tähän.

Rokinet's Blackcurrant
(c) Joonas Salomaa
22.7.2012 oltiin Tuomarinkartanolla kartano weekendissä, meillä oli ilmoitettuna siis whippettejä kehään. Reissun päätteeksi haimme avokilleni borzoineidon, mutta siitä lisää omassa postauksessaan.

EEV-12 EEJV-12 Rokinet's Sea-Buckthorn JUN-EH JUK4
Rokinet's Blackcurrant JUN-H
EE JMVA EEJV-12 Rokinet's Blueberry JUN-H

ei siis ko. rouva tykännyt meidän koirista laisinkaan...

Marosnaje Anastasija Ljuba
(c) Ella Niinistö
Zatravin Daria
(c) Ella Niinistö
28.7.2012 olikin Suomen Borzoiklubin pääerikoisnäyttely

Marosnaje Anastasija Ljuba AVO-ERI (+ kutsu parhaat liikkeet - kilpailuun)
Zatravin Daria JUN-ERI (+ kutsu paras pää - kilpailuun)

Tulevan pentueen isä eli Kapu (Charlotte'russe Kontzales) myös AVO-ERI.
Darian veli sai EH:n, mutta kaikki siskot saivat ERI:n ja yksi siskoista oli myös VSP-juniori! Irina-äiti taas oli BIS-veteraani!

EEV-12 EEJV-12 Rokinet's Sea-Buckthorn
(c) Kirsi Aalto
EE JMVA EEJV-12 Rokinet's Blueberry
(c) Kirsi Aalto
Seuraavana päivänä eli 29.7. olikin sitten vuorossa kotinäyttely eli Pori KV.

Marosnaje Anastasija Ljuba AVO-ERI AVK2
EEV-12 EEJV-12 Rokinet's Sea-Buckthorn JUN-EH
EE JMVA EEJV-12 Rokinet's Blueberry JUN-ERI JUK3

sinisellä Roberta's Konnankoukku
(c) Toni Virta

2.8. oli Lännen Vinttikoirien sprintti-ilta

EE JMVA EEJV-12 Rokinet's Blueberry sij.7/7 aika 7,621s/100m eli 47,2km/h
Roberta's Kardemumma sij. 6/7 aika 7,609s/100m eli 47,3km/h
Roberta's Konnankoukku sij. 2/7 aika 7,103s/100m eli 50,7km/h

EE JMVA EEJV-12 Rokinet's Blueberry
(c) Heidi Björkman
5.8. suunnattiin Heinolaan maastokisoihin. Karem tuli meidän mukana kun Sanna itse ei paikalle päässyt.

Roberta's Konnankoukku sij.20/24 208p
Roberta's Karamelli  sij.12/12 151p
Roberta's Kardemumma
 sij.12/18 437p SA
Rokinet's Blueberry sij.13/18 219p
Rokinet's Blackberry sij.3/24 487p SERTK
Roberta's Kardemumma
(c) Heidi Björkman
Rokinet's Blackberry
(c) Toni Virta
Rokinet's Blackberry, toinen kisa ja ensimmäinen serti!
(c) Marika Elomaa


maanantai 16. heinäkuuta 2012

8.7.2012 Tampereen ympäristön maastot

Sunnuntaina oli aikainen lähtö kohti Tamperetta, tai tarkemmin Teiskoa ja Kaanaa kartingia.
Mukana matkassa siis oli farmarin takaluukussa Lara, takapenkillä minun ja avokkini kanssa Koukku, Ado ja Unna ja etupenkillä kuskina toiminut isäni ja äitini.
Huolimatta aikaisesta lähdöstämme, meinasimme myöhästyä sillä matka olikin uskomattoman pitkä.
Vaikkakin olimme muutamia minuutteja myöhässä, pääsimme Laran kanssa eläinlääkärintarkastukseen. Liisa ohjeisti ja juttelimmekin tovin siinä eläinlääkärin palaamista radalta odottaessamme. Isä meni sillä välin ilmoittautumaan. Joonas ajoi auton parkkikselle ja lopulta saimme siis kaiken hoidettua kunnialla, whippetit käytettiin ell. tarkastuksessa, jne. Ell. muuten kehui kuinka rauhallinen syke Unnalla oli, toinen kylmänrauhallisena seisoi odottamassa pöydällä.

Otetaan nyt koirakohtaisesti alkuerä + finaali, ei mene turhaan sekaisin sitten. Rata oli haastava, paljon nousuja ja laskuja sekä mutkia. Melko moni koira veti ympäri, keskeytti, oikoi, tms.

Aloitetaan Larasta:

Lara sinisellä, Paloma punaisella.
(c) Sakari Lampola
Alkueräjuoksu
(c) Sakari Lampola
Borzoi narttuja oli paikalla 7, joista yhdelle 0p keskeyttämisen takia ja yksi keskeytti. Pisteet olivat kaikki todella huonoja, erit. finaalissa. Yksikään borzoi narttu ei SA-juoksua juossut!

Lara (Marosnaje Anastasija Ljuba) juoksi alkuerän lähdössä sinisellä manttelilla, parinaan Charlotan upea SMM-10 Paris Paloma Fi-It. Lähtö oli hieno, mutta heti aluksi tulikin vieherikko. Sinä aikana Lara veti kunnon rallit ympäriinsä hiekalla eli kulutti melkoisesti energiaansa siinä. Viimein sain neidon kiinni ja päästiin aloittamaan uusiksi. Paloma keskeytti ja Larakin jonkin verran oikoi eikä vauhtikaan enään ollut kunnollinen. Palomalle 0p ja Laralla 180p (sij.6).

Finaalin Lara juoksi yksin, innostusta ei pahemmin ollut ja koko koira oli melkoisen nuutunut. Löntysteli vieheen perässä, välillä pysähteli, jne eli täysin ala-arvoinen suoritus. Finaalista siis vain 30p.

Lopullinen sijoitus oli 4/6 210pisteellä. Noh, leuka rintaan ja kohti seuraavia koitoksia. ;) SA-FA maastot kun jäi väliin Laran jalassa olevan haavan takia niin varmaan neito juokseekin seuraavaksi vasta HVK:n kisoissa syyskuussa.

Unna pinkoo
(c) Joonas Salomaa
Whippeteistä ensimmäisenä "meikäläisistä" juoksi Unna (EE JMVA EEJV-12 Rokinet's Blueberry). Mainittakoon samantien että odotan Sakarin whippetkuvia vielä ja oma putki+kamera ei ihan riittänyt kuviin. Avokki onneksi silti kuvia otti niin ei ihan kuvaton postaus tule.

Whippet narttuja (normi) juoksi yhteensä huimat 30! Yhdelle 0p, 1 loukkaantui ja 1 luopui finaalista. Voittaja nartulla 502p. 27 narttua juoksi SA-juoksun eli melkoisen upeasti tyttelit painelleet haastavalla radalla!

Unnalla oli alkuerässä parinaan Tuulikellon Disco. Unna veti hienon juoksun vaikka itse aivan paineissa olinkin. Ei pahemmin tainnut edes oikoa! Vauhtia ei ollut ihan yhtäpaljon kuin parillaan, mutta hieno juoksu silti. Unna saapui ensimmäisenä vieheelle ja jäikin siihen aivan nätisti odottamaan että saan napata kiinni. Alkuerässä jaetulla sijalla 10 ja 231p! Eli aika mahti juoksu ekakertalaiselle! Parille 238p.

Unna palautui todella hyvin ja uskomattoman nopeasti, ei edes läähättänyt n. 10min juoksun jälkeen. Ell. tarkastuksessa ei ollut mitään moitittavaa, rauhallinen syke.

Finaalirata olikin hieman vielä haastavampi. Unnalla parinaan ae parin sisko, Tuulikellon Didco. Hienosti pieni, sininen mustikka veti tälläkin kertaa, jälleen hivenen hitaampana kuin parinsa. Hienosti taas jäätiin vieheellekin!
Parille 229p ja Unnalle 210p.
Lopulliset pisteet siis 441p ja sijalla 18/29 kera SA:n! 

Wili alkuerässä
(c) Marika Elomaa
Sitten vuorossa seuraava marja eli Wili (Rokinet's Blackberry). Parinaan alkuerässä Pikkuliisan Lumimestari, ensimmäisessä whippettien uros lähdössä siis juoksivat. Uroksia juoksi yhteensä 29, joista yhdelle loukkaantuminen ae ja yksi diski. 25 SA-juoksua ja voittajalle 502p!

Harrilla oli kova luottamus poikaan, enkä yhtään ihmettele! 
Wili juoksi upean juoksun, harmillista kyllä en tajunnut mennä mäen päälle katsomaan eli näin vain loppumatkan kunnolla. Wili jäi hienosti myös vieheelle eikä rähinöitäkään kuulunut. Hieno juoksu ekakertalaiselta ja kasvattajatäti oli pakahtua ylpeydestä. :)
Pisteitä parille 231 ja Wilille 242p ja sijoituksena alkuerässä 10.

Finaalissa Wilillä oli parinaan jo veteraani ikäinen Maxwin El Tiempo. Hieno juoksu kuulemma taas oli, itse en päässyt näkemään kun Koukku juoksi heti Wilin jälkeen. 
Kaverille 239p ja Wilille 242p.

Yhteensä Wilille tuli hienot 484p ja SA sijoittuen sijalle 7/28! Olen niin ylpeä ja vielä kerran suuren onnittelut omistajaperheelle Keuruulle, hienoa työtä!

Alkueräjuoksu, Dusty sinisellä ja Koukku punaisella
(c) Joonas Salomaa
Seuraavana omista pojista juoksi Koukku (Roberta's Konnankoukku). Pieni stressi ja jännitys oli, onko hieronta auttanut niin että se näkyy tuloksissa? Ja olihan se! Koukullahan on viime vuonna pisteet olleet aina alle 400p ja viime kisoissa Helsingissä ei edes päässyt finaaliin.

Alkuerässä Koukku juoksi punaisella manttelilla, parinaan upea PM-11 Just Nosy Sandstorm.
Koukulla oli selvästi aivan valtavasti intoa ja olin jo silloin hyvin järkyttynyt. Koukku juoksi hienon juoksun, ainakin sen mitä itse näin. Vieheelle jäi, ainoana miinuksena nyt se että enään ei ole säikky, nyt Koukku itse murisi Dustylle. :(
No pisteitä Dustylle 244 ja Koukulle 229p (jaettu sij. 18)!

Finaalissa Koukku juoksi veteraanin kanssa, jo valioksi ehtineen ja muitakin titteleitä keränneen Tuulikellon Cocon. Hieno juoksu jälleen, ainoastaan taas se vieheellä muriseminen häiritsi itseäni kovin. :/ Toivotaan nyt että siitä päästään eroon, ei kuitenkaan ole muuten mitenkään hyökkäävä eikä häiritse kaveriaan.

Parille finaalista 253p ja Koukulle 240p. Yhteensä Koukulle siis hienot 469p SA ja sij. 16/29!

Ado finaalissa
(c) Joonas Salomaa
Sitten olikin meidän koirista vuorossa viimeisenä Ado (EEJV-12 EEV-12 Rokinet's Sea-Buckthorn). Alkuerässä parina oli Arrowhead.
Lähtivät hienosti molemmat, näin kumpareen takaa kuinka Ado kompuroi. Kuulin kuinka mäellä seisseet kauhistelivat eli tällä hetkellä Ado oli vetänyt ympäri varmastikin. Adohan kuulemma veti ensin kuperkeikan ja sen jälkeen kieri kyljittäin ympäri muutaman kerran. Ado kuitenkin sai parinsa kiinni ja juoksikin loppumatkan hienosti. Vieheelle jäi kaverin kanssa kuten kuuluikin.
Eläinlääkärintarkastukseen meidät määrättiin menemään samantien. Kuitenkaan ei mitään moitittavaa ollut, hivenen hiekkaa silmissä vain.
Parille tuli 220p ja Adolle 177p ja sija 28.

Finaalin Ado juoksi yksin, pelkäsin että menee ihan hukkaan mutta vielä mitä, sen mitä itse näin, suoriutui poika ihan mukavasti! Vieheellä sitten onnistui vetämään taas kuperkeikan ja hieman aristi jalkaansa, kuitenkaan ell. tarkastuksessa ei mitään todettu.
Pisteitä Adolle finaalista 170.

Lopulliset pisteet pojalle siis 347 ja sijalla 26/28. Eiköhän se siitä kunhan oppii hallitsemaan paremmin kroppaansa ja jalkojaan ja oppii hillitsemään vauhtia mutkissa.
Ado ei ole kipuillut ainakaan tässä reilu viikko kisojen jälkeenkään, tullaan kyllä hierotuttamaan vielä varoiksi.

______________________

Kaikenkaikkiaan oli hieno päivä! Kiitos perhe Koivula kun toitte Wilin kisaamaan! Monta tuttua tuli samalla nähtyä. Kiitos rakkaalle avokilleni Joonakselle joka jaksoi sitkeästi koko pitkän päivän ja otti vielä kuviakin! Kiitos vanhemmilleni jotka taas jaksoivat lähteä ajamaan!
Kiitos myös PVK! Hienot kisat ja mukavan haastava rata joka kuulemma ensi vuonnakin käytössä, sinne siis! ;)

torstai 28. kesäkuuta 2012

Kuvia kesäkuulta: Koukku

sitten Koukku...

Happy face :D

Koukku sanoi pulipuli...

3v 5kk

Koukku maastoharkoissa. Tuo "handsfree" on oikeasti pienoisvideokamera.
Kuva: Merja Marttila

Koukku on onnellinen

Koukkua opetettiin uimaan

Lihaksiakin löytyy...

Koirapuistorallia

komea poika

poseeraus

lentävä hippetti

pallopoika

whippetin taipuisa ranne vol.1

whippetin taipuisa ranne vol.2

pallokoira

onnellinenko?

vapaa seisotus

pääkuva <3

Kuvia kesäkuulta: Kira

ja sitten Kira...

Kira on hieman läkähtynyt

Hiekkakuopalla riitti vauhtia

Kira ehti poseeratakin hiekkakuopalla

Keppi haettiin syvemmästäkin vedestä 

"Minun aarre!"

Vesi vain roiskui kun Kira ui

Kira löysi pihasta oksan

Uintiharjoittelua hiekkakuopalla

Kotona kelpasi sitten lasten muoviamme hyvin vedellä leikkimiseen

Koirapuistossakin vauhtia on piisannut

Pallokoira

Myös urheilukenttä kelpasi hyvin juoksemiseen

Poikaystävä heitteli palloa ja Kira kyllästyi yhdessä vaiheessa jo odottamaan

Iloinen Kira

Pää + Ilme = <3

Kira ja pallo poseeraa