Näytetään tekstit, joissa on tunniste whippet. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste whippet. Näytä kaikki tekstit

lauantai 25. huhtikuuta 2015

Ronjan kuulumisia

Osa ainakin varmaan  muistaa meillä olleen whippet Ronjan.

Ronja on siis virallisesti Täysikuun Rakkaustarina. Whippet joka ei laumassa kyennyt elämään. Koira jolla oli selkeästi luonteen kanssa ongelmia, mutta ihmisiä kohtaan oli kuitenkin todella ihana.
Ronja muutti uuteen kotiinsa vuonna 2011. Elämäni yksi raskaimmista päivistä. Edelleen muistan kuinka romahdin eteiseen itkemään kun Ronja ja uusi omistaja ovesta meni, itkuisin silmin katsoin ikkunasta kun Ronja lähti.

Ronja asuu Laukaassa nykyään. Voi hyvin ja elää onnellista whippetin elämää. Kuvia näen tytöstä aina välillä. Ikävä on edelleen, mutta parempi näin. Ronjalla on hyvä olla ja se on tärkeintä. 6.5. neiti täyttääkin jo 8 vuotta.
Etukäteen jo onnea rakkaalle! Haluaisin joskus neitoa päästä kyllä tapaamaan vielä.


Ohessa vielä kuvakollaasi Ronjasta nykyisessä kodissaan.

Ja tuorein, omistajan eilen lisäämä kuva


tiistai 31. tammikuuta 2012

11 päivää

Niin ne päivät vaan hupenee! :)
Koukku, Ado ja Lara valmiina lenkille!

maanantai 30. tammikuuta 2012

Esittelyssä: Ado

Rokinet's Sea-Buckthorn eli tuttavallisemmin Ado


juuri syntyneenä
Ado on siis myös oma kasvattini, yhteisomistuksessa äitini kanssa. Poika joka valloitti sydämen ja useampiakin. Poika jonka ei pitänyt kotiin jäädä aluksi lainkaan...

Ado oli ensimmäinen joka syntyi, syntyessään hienon tummanruskea (jonka toki tiesin vaalenevan fawniksi) jolla selässä musta viiru. Oikein hyvänkokoinen kaiken kaikkiaan.
Selvyydeksi siis vielä että isänä FI MVA Miyessa Aslanthelion "Aslan" ja emänä Roberta's Kardemumma "Kira". Adolla on 4 veljeä ja 5 siskoa. Syntynyt 23.2.2011

Etsin hyvin innokkaasti pojalle kotia, ajatuksena vaikka sijoitus tai yhteistyö. Tuntui että tuossa pojassa on sitä jotakin. Uskomatonta kyllä, poika jonka uskoin ekana kodin saavan, lopulta ei tuntunut sitä mistään löytävän. Kyselyitä tuli, mutta joko kysyttiin vain hintaa ja siinä kaikki, kysyttiin kotikoiraksi ja yksi oli ihminen jonka koirienpito hyvin epämääräistä (koirat pelokkaita, jne esim. äkkinäisissä liikkeissä).

Samaan aikaan kun kotia etsin, oli Ado aivan selvästi sitä mieltä että tämä on jo mun kotini, ei hän mitään muuta tarvii. Poikien pallukkatilannetta tutkaillessa kotona, oli Ado toinen niistä jolla molemmat tunsin laskeutuneet. Myöhemmin sitten ell. myös tämän vahvisti. Ado hurmasi meidät kaikki yksi kerrallaan ja koko olemuksesta näki "Mää en lähre mihinkään, nih!" :) Unnan kanssa olivat alusta alkaen se "pahapari".

hurmuripoika 4vko
No niinhän siinä lopulta kävi että salakavalasti poika jäi jalkoihin pyörimään. En nyt oikeastaan tiedä oliko kenelläkään meistä suurempaa haluakaan luovuttaa hurmuria minnekkään. ;)
Kutsumanimi "Ado" tuli ensin työnimeksi mutta jäi sitten pojalle pysyvästi. Ado on lyhenne adoniksesta. Virallinen nimi Sea-Buckthorn eli Tyrni taas tuli osittain tuosta väristä. No eipä poika oranssi ole mutta marjanimistä parhaiten sopi. ;)


Ado on aina ollut paljon Unnan perään, pahimmillaan Unnan ollessa poissa onkin sitten mm. tietokoneen hiiri ja näppäimistö kokenut kovia. Melkoinen itkuiikka poika on myös, jos jokin asia kaivelee niin sen kyllä kuulee. Jos poika haluaa syliin, ulos, huomiota, ruokaa, jne on vinkuminen hyvin tehokasta.
Kuitenkin melko rohkea poika on, ei pelkää oikeastaan mitään muuta kuin nyt tämän mörköiän järkytyksiä (lenkillä postilaatikko, roskis, grillin luona vaaniva "mörkö", minä hihnan toisessa päässä huppu päässäni...) jotka ikään oikeastaan kuuluukin. Kaikkien kaveri poika kyllä on! Uusivuosi meni rauhallisesti ilman pelkoja ja se onkin hyvin tärkeää.
Imuri on pojan mielestä hyvin kamala kapistus.

Viettiä on vieheeseen vaikka kuinka. Hienosti poika onkin pinkonut harkoissa ja kiihdytyskisoissa jopa voitti pennut. Kuulemma kiihdytyskisoissa olikin joku pariskunta ihaillut intoa ja räjähtävää nopeutta!
Tarkoitus olisi tänä vuonna mittauttaa ja anoa kirjat niin päästään kisaamaankin kesällä. Ehkä kokeillaan joskus huvin vuoksi rataakin, eipä siellä näyttelyponilla mitään mahkuja ole mutta jos edes kerran harkoissa käytäis Turussa. :)

11vko


Näyttelyitä ollaan hiukan ehditty kiertämään, keskeneräinenhän tuo on ja villi kuin mikä! Ensimmäinen pentuluokka oli Piccolo Evento Vantaalla. Siellä hienosti poika BIS1-pentu! Seuraavana päivänä Helsinkiin pentunäyttelyyn ja nyt VSP-pentu. Tampereella SVKL:n erkkarissa PEK3.
Viralliset luokat aloitettiin Voittajasta, tuloksena EH. Turku oli seuraava ja sieltäkin EH.

Tulevaisuudessa tullaan kiertämään harrastamassa ja myös terveystutkimuksia olisi tarkoitus tehdä. Ado on kaikenkaikkiaan hyvin ihana luonteeltaan ja tykkään kyllä tuosta ulkonäöstäkin.
Aika näyttää mitä tulevaisuus tuo mukanaan. :)

Vielä jokunen kuva kun en tähän tekstiä nyt paljon saanut aikaiseksi.

14½vko




12 päivää jäljellä

lauantai 28. tammikuuta 2012

Yleistä lätinää illan ratoksi

Daria ja Juno
Nyt on pakkaset taas ollut niissä lukemissa että whippettien ulkoilut on jäänyt vähäiselle. Borzoiden kanssa olemmekin sitten enemmän ulkoilleet.

Keskiviikkona menimme äitini asunnolle venäläisten kanssa. Sieltä kävelimme 50min matkan (n. 5km) koirapuistoon, välillä jouduin pysähtymään koska Daria aristeli jalkojaan. Syykin löytyi äkkiä, hirveät jäise lumipaakut jaloissa. :( Niitä saikin vähän väliä irrotella, tottakai kun tyttö kiersi lumihangissa. Lara olikin fiksu ja suosi aurattuja teitä. ;)

Tito, Minttu ja Lara
Koirapuistossa tytöt sai juosta ja painia n. 10min keskenään ennen kuin kaksi vanhaa koulukaveriani tuli. Laralle laitoin aluksi kuonokopan, ihan varoiksi koska mukana oli pieni saksanpaimenkoiran pentu.
Lopulta kuitenkin otin kopan pois, tyttöhän käyttäytyi oikein hienosti!
Daria oli melkoisen järkyttynyt; kultsu+seropi+sakemanni kun oli aivan väärän rotuisia. ;)
Kotiin sitten vielä käveltiin. Tytöt nukkuivatkin pitkään seuraavaan päivään tuon reissun jälkeen.

Torstaina palasimme takaisin Tuorsniemeen. Tällä kertaa lähdin Netan, Kiran ja Unnan kanssa pienelle (n.20-30min) lenkille. Netta saikin koko ajan olla vapaana ja hienosti vanhus innostui oikein juoksemaankin! Sen jälkeen kävin pellolla jossa Kira veti vain pienen spurtin ja äkkiä pihaan. Koukkukin pääsi käymään pellolla muttei innostunut juoksemaan. Lara vetikin sitten raskaassa lumessa kunnon lenkin ennen kuin halusi takaisin pihaan.

Eilen aamulla juoksutin kaikki koirat pihassa, pakko oli whippetit takittaa toki kun pakkasta -10.
Päästin Netan ja Unnan samaan aikaan, tosin kumpikaan ei paljon juossut. Kira ja Ado juoksivatkin sitten yhdessä vaikka kuinka, itseasiassa hyvin, hyvin ylipainoinen Kira pursuaa virtaa ja vetää ihan 6-0 Adon ohi! Koukku pääsi Laran kanssa ja Daria sitten yksinään. Lisäilen tähän samalla jokusia kuvia.


Iltapäivällä sitten huristin Harmaalinnaan, hiukan mukavampi vain nyt mennä autolla kuin kävellen. Borzoit takakontissa. Treffasimme aivan ihanan Susa-borzoin (Rainmaker Lize In Wonderland). Lisäksi mukana oli pieni kääpiösekoitus Cindy. Myöhemmin puistoon tuli vielä irlanninsetteri narttu jolla ikää 8kk. 40min tuli puistossa hytistyä, kuvia en ottanut koskapa oli jo hämärää.

Huomasimme myös Satun kanssa kuinka tuossa kolmen borzoin laumassa näkyi saalistuskäyttäytyminen. Setteriä jahdattiin ja yleensä joko Lara tai Susa "pysäytti" koiran jonka jälkeen kaikki kokoontuivat ympärille. Puremista,tms ei ollut mutta kyllähän tuosta sama tuli mieleen kuin sudenmetsästysvideoistakin. Ja se yhteistyö kun vaihdettiin paikkoja vauhdissa!


Nyt olisi vielä kaksi viikkoa odotettavaa että päästään Tallinnaan! Sitä odotetaan jo suurella innolla. Katsellaan nyt täytyykö vielä varata yksi ylimääräinen paikka paluumatkalle koiralle, riippuu paljon saanko nyt järjestettyä varmaksi sen yhteistyökodin...

Otin yhteyttä nyt myös koirahierojaan, josko saisi nyt ainakin Koukun (jolla varmasti jumeja), Laran ja Netan hierottua.
Niin ja Larakin ilmoitettu talvimaastoihin Mustialaan!

Yritän päästä taas jatkamaan esittelyjäkin, seuraavaksi olisikin siis vuorossa Ado.

keskiviikko 25. tammikuuta 2012

17 päivää jäljellä

Tallinnan aikataulut julkaistu! 5 whippettiä josta meidän 2 koiran lisäksi ainakin 2 junnua Suomesta. Borzoita on 16 ilmoitettuna.

tiistai 24. tammikuuta 2012

18 päivää jäljellä

Tänään hankittu jo meille kaikille passeihin suojukset (äiti ja isä kävivät eilen poliisilaitoksella passi asioissa), jne.

Kaarinan ryhmänäyttelyyn meiltä lähtee Unna, Ado, Netta, Daria ja Lara. Luultavasti myös Kujo-poitsu on tulossa <3

maanantai 23. tammikuuta 2012

19 päivää jäljellä

Autoon on hankittu green card, FIN-tarra (ei ole eu kilpiä), ensiapulaukku ja jauhesammutin.

sunnuntai 22. tammikuuta 2012

20pv jäljellä

Lasken tässä nyt päiviä siihen että Tallinnaan lähdetään, kuluu aikakin nopeampaa kun tänne täytyy muistaa postata. ;) Eli päivittäin pyrin laittamaan ainakin yhden-muutaman kuvan jotka miellyttää. Joskus saatan sitten kirjoittaakin jotakin enemmän.

Lara, Daria
Netta, Ado, Koukku
Kira, Hera, Unna, Koukku, Ado

Turku KV (varoitus! Pitkä teksti)


Perjantaina (20.1.) lähti Hera-tytteli takaisin kotiinsa, on meillä koirat kyllä ihmeissään kun villikko puuttuu! Erityisesti Adolle on ollut kova paikka kun sisko lähti ja kukaan ei enään leiki pojan kanssa.
Muuten sitten perjantai menikin pitkälti koirien pesussa. Daria antoi hienosti pestä itsensä, kuivaamisessa tarvitsinkin sitten apua että pysyi aloillaan.

Tein myös havainnon kuinka erilaiset turkin noilla borzoila on. Laralla on lyhyttä, silkkistä/pehmeää ja melko suoraa. Daria taas on hyvinkin paksuturkkinen ja se on kiharaa ja karkeampaa.


Lauantaina (21.1.) olikin siis aikainen herätys, oma herätyskello kun soi jo klo 3.45. Lähdettiin klo 5 jälkeen ajamaan kohti Raumaa missä napattiin Jenni kyytiin. Suuntasimme Turun juna-asemalle josta haimme vielä Jonna-Riikan, joka on kovasti kiinnostunut Kapun ja Laran pennuista. Sieltä sitten nokka kohti Turun messukeskusta.

Suuntasin Jennin ja Jonna-Riikan kanssa borzoikehälle jättikevythäkki olkapäälläni, äiti&isä lähti whippetkehälle kahden kevarin kanssa. Häkille saatiin ihan hyvä paikka. Tuttuja tuli nähtyä paljon ja myös niitä FB kavereita. Ihanainen Kapu kera omistajansa toki! ♥ Crista + borzoit, Pia kera Zojan, Riikka kera Ampan, Ilmari kera borzoiden, Heidi kera borzoiden, Hannele kera Macegin, jne. Niin ja toki oli mukava myös kunnolla nyt tavata Maria Annala! Kovasti kehui Laraa :)


Borzoita oli ilmoitettuna 52 eli melko paljon. Tuomarina erittäin tarkka Torbjörn Skaar Ruotsista. Uroksissa jakoi vain joko H tai ERI, nartuissa avoimissa sitten taisi se eka EH tulla. Laran veljiä oli paikalla peräti 3! Macegin minä esitin, tuloksena AVO-H. Fasu sai ERIn tuli sijalle 3. ja sai vielä SA:n. Amur/Amppa sai myös H:n. Darian Dora-siskokin oli paikalla, tuloksena ERI4

Juniorinarttuja oli paikalla 6kpl. Daria oli raukka ihan paniikissa, taisi olla liian hyvin muistissa vielä se viime viikkoinen mätsäri ja kelpie joka miltei kävi päälle. Kehässä yksilöarvostelussa kuitenkin esiintyi hienosti, seisomiseen ei meinannut malttia riittää. Hampaat annoi katsoa kauniisti!
Iloinen yllätys oli kun kehäsihteeri sen punaisen nauhan sieltä ojensi. :) Kilpailuluokassa sitten ei enään sijoituttu.


Laran vuoro olikin hyvin äkkiä, avoimia narttuja ei ollut kuin neljä. Odotin kauhulla mitä sieltä tulee, onhan Larakin hoikka ja kapea kuten veljensäkin jotka Hn sai. Kun Juska (Binjuska) sai EHn ajattelin että josko me edes sama saataisiin.
Laralla oli virtaa paljon, kovasti innoissaan juostiin kehää ympäri. Seisotuksessa oli lopulta pakko siirtyä tytön eteen, niin paljon toinen taas rakasti ja halusi nuolla naamaa. ♥ Yllätys oli suuri kun se punainen nauha taas oli kehäsihteerin kädessä. Samantien kilpailuluokkaan, Lara kun oli viimeinen arvosteltava. Juska tuli sijalle 4 koska EH:lla oli kehässä. Lara tuli kolmanneksi ja omistajalla hyvä mieli. :) SA:ta ei saatu.

Tämän jälkeen Lara häkkiin Darian seuraksi, Jennille numerolaput että hakee meidän arvostelut ja vauhdilla messukeskuksen toiseen päähän, whippetkehille.
Anu oli esittänyt jo Adon junioriluokassa jossa olikin 6 poikaa. Kuulemma poitsu ei oikein tykännyt esiintyä, poika on nyt vähän siinä iässä kyllä että kaikki on kovin jännää ja pelottavaa että eipä sinällään ihmekään. Pojalle tuli EH. Ehdin hyvän tovin odotella ennen juniorinarttuja, niitä niinikään 6 kehässä. Siinä vaiheessa kun kaksi junnutyttöä oli jo Hn saanut, meinasi iskeä epätoivo. Kehäsihteeri kuitenkin sen sinisen sieltä ojensi ja meidät ohjattiin kilpailuluokan alkaessa suoraan neljännelle sijalle.

Pidimme Anun Bondia eli marjojen serkkupoikaa sen aikaa, kun Anu itse oli Lindan kanssa kehässä. Hienosti ERI4!
Veteraaninarttuja ei ollut kuin meidän Netta. Selvästi oli reippaampi kehässä kuin koskaan ennempää, pöydällä jännitti ja sopivasti oli ilmastointi,tms sellaisessa kohtaa että kylmäkin taisi olla. Yllätys oli valtava kun sitä keltaista odotettiin mutta sieltähän annettiin punainen ja ohjattiin toki ykköseksi! SA:ta ei saanut mutta käskettiin odottamaan ROP-VSP veteraanin valintaa.
Vastassa oli hyväkuntoinen, vajaa 10v Kipinä joka veikin voiton sitten lopulta.


Eli tässä vielä kokonaisuudessaan tulokset kera arvostelujen.

Rokinet's Sea-Buckthorn "Ado""10months. Right sized. Less selfconfident dog. Little unbalanced head broad skull, short muzzle, round eyes. Good neck. Good front assembly. Nice ribs. Nicely musculed rear. Little overlengthed group. Sound mover, but some loose in hocles."JUN-EH

Rokinet's Blueberry "Unna"
"10 months. Right sized. Stylish bitch. Some broad skull, would prefer longer foreface. Little uppright shoulder and deep upperarm. Too much curve on the back. Good angulations. Some loose in hocks in movement, very short step in front."

JUN-EH JUK4
Kiikurin Nekku "Netta"
"10 years. Little bit fat. Feminine, old lady. Fine head. Good front. Very strong body. Too arched topline. Moderate angulations on both ends. Moves soundly, but not free enough."
VET-ERI VEK1 VSP-veteraani

Zatravin Daria "Daria""Beautiful feminine head. Dark eyes, small ears. Good bite. Very good neck. Very good top- and underline. Well angulated in front and rear. Could be stronger in hind movement. Very good coat."

JUN-ERI

Marosnaje Anastasija Ljuba "Lara"
"Very good head and expression. Dark eyes, small ears. Good angulation in front and rear. Excellent body and bone. Could be little more free in movement. Well presented."
AVO-ERI AVK3